Ahad, 24 April 2011

MUFFIN DOT-DOT :

Dicatat oleh queenshop di 5:10 PG

salam semua.......
what' up?comel x muffin ni?msti ramai yg dah pndai buat kan?
tp xpe,sekadar b'kongsi resipi & utk rujukan diri sendiri..len kali nk  buat lg senang,bka je blog...huhuhu...
ada sikit penambahan bahan dlm resipi...eh,ska ht aku je main tambah2 bahan kan?
xpela,tekak sendiri nk makan...huhuhu...1st time buat muffin ni aku t'sgt teruja nk makan..
bila 2nd time buat,aku dah tau ape selera tekak aku,so aku ubah la sikit2 mana yg patut bg memuaskan tekak aku yg agak cerewet ni...

3bj telur
275g tepung gandum
200g gula kaster
150g susu - aku guna air paip je
3sd baking powder
1sd ovelete
80ml minyak masak - ni yg aku memandai tambah

1) masuk semua bahan dlm mixer
2) pukul la samp kembang @ b'tanduk...@ senang cerita samp adunan tu jd macam adunan bahulu
3) asingkan beberapa bhgn & warnakan la ikut selera masing2
4) masukkan dlm piping beg & picit masuk dlm paper cup..paercup tu kna masukkan dulu dlm acuan lompang/kasui...nk masukkan adunan pakai sudu pon leh
5) amik sedikit setiap warna & masukkan dlm plastik..potong hujung plastik
6) dot-dotkan atas p'mukaan adunan muffin...pastikan warna adunan muffin dgn yg dot-dot tu xsame
7) kukusla samp masak lebih kurang 15 minit

**** penggunaan minyak tu sbnrnya utk melembabkan muffin..t'pulang pd selera masing2..pape pon tq pd tuan pnye respi.aku xingat amik mana...jmpe resipi,main salin je...tp xingat spe pnye resipi...

ok lah...slmt m'cuba..moga ilmu yg xseberapa ni dpt dikongsi utk kebaikan kt b'sama...

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

..qUeEn zAra kiTcHen... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei